• 1

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 2

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 3

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 4

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 5

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 6

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

Copyright 2020 - Všechna práva vyhrazena pro TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

Jak vypadá kolo na cyklotrial?

Pro cyklotrialová kola je charakteristické, že často nemají sedlo, všechny cyklotrialová kola jsou vybavena účinou brzdnou soustavu většinou v podobě hydraulických a kotoučových brzd, mají speciální chrániče převodníků (u 20" kol tzv. ližina a u 26" rockring). Cyklotrialová kola jsou velice specifcká a proto se nehodí pro jiné "cyklistické" disciplíny. Pro začínající jezdce je určitě lepší kolo 20 palcové. Někteří pokročilejší jezdci pak často přechází na kola 26 palcová. 26 palcová kola se podobají kolům horským a cyklotrial na takových kolech by měl být proto jezdivější. 

Jak již bylo psáno výše, každé cyklotrialové kolo se vyznačuje účinnou brzdnou soustavou. Jednou z variant je kotoučová brzda. Mezi biketrialisty je oblíbená mechanická brzda Avid BB7, která se vyznačuje nízkou cenou a velmi dobrým brzdným účinkem, dále pak kapalinové brzdy značky Hope, které už jsou trochu dražší. 

Jinou, léty prověřenou variantou, je hydraulická ráfková brzda. Oblíbená je zejména díky dobrému brzdnému účinku (,kterého se navíc dosahuje zdrsněním ráfků broušením, nebo mazání ráfků asfaltem) a také tomu, že díky absenci kotouče nehrozí závažnější poškození brzdy při pádu. 

Cyklotrialová kola si můžete prohlédnout např. na stránkách našeho sponzora firmy funtown.cz. 

Vývoj kol na cyklotrial

Během sedmdesátých let, kdy se cyklotrial začal vyčleňovat jako samostatný sport, nebyla samozřejmě k dostání specializovaná kola pro toto sportovní odvětví. První cyklotrialisté proto užívali upravená BMX kola. Inspirací pro úpravy jim mimo jiné byl moto-trial. Proto se již na prvních cyklotrialových kolech objevuje lyžina, chránící převodník, nebo dvoukorunová vidlice.

Během osmdesátých let se rozjíždí sériová produkce cyklotrialových speciálu. Zatím se jedná jen o dvaceti palcová kola. Tehdejší komunistické Československo ovšem v tomto směru poněkud zaostávalo za světem, a tak technické řešení cyklotrialových speciálů záviselo především na invenci samotných jezdců a především pak jejich otců.

Později se v cyklotrialovém světě začali objevovat i kola 26-palcová. Tyto kola byla odvozena od klasických horských kol, proto v této době bylo běžné, že byla vybavena přehazovačkou.

V průběhu let se geometrie cyklotrialových rámů stále proměňovala. Zejména se délka rámů prodlužovala, zvyšovala se poloha středu a zkracovala se délka zadní stavby. Okolo roku 2000 se nejprve u 20-palcových a později i u 26-palcových kol přestalo používat sedlo. Jedním důvodem bylo snížení hmotnosti kola, druhým pak zvětšení prostoru pro jezdcovy pohyby.

Okolo roku 2006 byla z řádů biketrialu (BIU) vyškrtnuta povinnost mít na 26-palcovém kole 6 plně funkčních převodů. Tato změna vedla k tomu, že i jezdci sedlající velká kola začali na své stroje montovat pouze jeden převod, odstraňovat přehazovačky a nahrazovat je napínáky. V nabídce cyklotrialových kol se záhy objevují 26-palcová kola s horizontálními patkami.

V současnosti se na cyklotrialové scéně objevují stále populárnější kola 24-palcová kombinující vlastnosti malého a velkého kola. Největší rozmach tohoto typu kol lze zaznamenat ve street-trialu. V oblasti klasického trialu je rozvoj v této oblasti limitován nižší nabídkou čistokrevných 24“ rámů na klasický trial a také tím, že na soutěžích UCI neexistuje kategorie pro tento typ kol (na závodech BIU nejsou kategorie děleny podle rozměrů kol).

Více na http://www.trashzen.com/bike-trials.

Kontakt

TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

trial.htyn@gmail.com

Kdy probíhají tréninky

Pevné časy tréninků momentálně nejsou stanoveny. Obvykle se tréninky konají v úterý, ve čvrtek a o víkendu.

Chcete vyzkoušet cyklotrial?

Chcete-li si cyklotrial vyzkoušet, nebo hledáte-li koníčka pro svou ratolest, pak nám napište! Trénujeme v Horšovském Týně a v Plzni.