• 1

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 2

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 3

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 4

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 5

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

  • 6

    TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

Copyright 2020 - Všechna práva vyhrazena pro TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

Cyklotrialová škola

Nejlepší způsob jak začít s cyklotrialem je okoukat co se na tom kole vlastně všechno dá dělat a také jakým způsobem to dělat. Některé základní prvky v podobě videa najdete na této stránce (jezdec: Ryan Leech). Další dobrou pomůckou je kniha s názvem "Škola kola" od Pepi Dresslera, kterou si členové klubu mohou zapůjčit v oddílové knihovně :-). Hned v úvodu je třeba podotknout, že žádný popis jednotlivých prvků Vám nepomůže tak jako samotný trénink. Chce to prostě jezdit a jezdit... 

 

Hned v začátcích s cyklotrialem je třeba navyknou si na pár zásad: K ovládání brzdové páky se většinou používá jen jeden prst, to proto, aby jste pevně drželi řídítka a měli větší kontrolu nad kolem. K brždění jedním prstem samozřejmě musíte mít dobře seřízené brzdy a brzdové páčky posunuté dostatečně do středu řídítek, tak aby jste měli na řídítkách dostatek místa a páku drželi až na jejím konci. Dále je nutné, aby jezdec při stání v pedálech, měl obě šlapky dostatečně pod špičkou, to proto, aby mohl skoky tlumit v kotnících. 

Odhazování předního a zadního kola

Jednou ze základních dovedností je odhazování předního a zadního kola do stran. Tento prvek je v cyklotrialu velice důležitý, protože střídavým odkazováním předního a zadního kola se poměrně snadno a velmi efektivně udržuje stabilita při stání na místě (stání na místě je výchozí pozice pro mnoho triků).

Nejprve zkoušejte odhodit jen přední kolo. Pomalu se rozjeďte, zastavte, mírně se vykloňte do strany a pokuste se nepříliš zbrklým trhnutím za řídítka odhodit přední kolo mírně do strany a následně se opět rozjet. Poté zkoušejte odhodit přední kolo několikrát za sebou a opět se rozjet. 

Pokud budete tento prvek zvládat uspokojivým způsobem, přejděte k odhazování zadního kola. Pomalu se rozjeďte, zmáčkněte přední brzdu a tělem se nakloňte (nejprve mírně) dopředu. Pohybem nohou dostanete zadní kolo do strany. 

Jestli zvládáte i toto, přejděte ke stání na místě. Zastavte a střídavým (harmonickým) odhazováním předního a hned v zápětí zadního kola udržujte kolo pod tělem. Takto udržíte balanc na relativně malém prostoru. Ukázka je ke stažení zde (pravé myšítko -> uložit cíl odkazu jako...). Na instruktážním videu jsou všechny pohyby trochu zveličené (aby byli z videa dobře patrné), ve skutečnosti se "úkroky" do stran dělají menší. 

Skákání po zadním kole

Pokud už při stání na místě máte jistotu, přejděte k prvku pro cyklotrial typický a to skákání po zadním kole. Tímto způsobem cyklotrialisté překonávají mnoho překážek. Po zadním kole se dá skákat na místě, dá se skákat také samozřejmě do předu (s příšlapem), ale dokonce také do zadu. Velkým problémem pro začínajícího jezdce je už samotný způsob jak se na zadní kolo vlastně dostat. My si popíšeme způsob zvednutí předního kola pomocí tzv. příšlapu. 

Pomocí výše popsané techniky stání na místě se srovnejte a v okamžiku, kdy máte pocit, že nepadáte ani doprava ani do leva, přesuňte tělo nad zadní kolo, přišlápněte a v zápětí se tělem odrazte směrem dopředu (řídítka přitáhněte k tělu). Ze začátku přišlapujte raději méně, hrozí totiž pád na záda. Pokud se po prvním skoku udržíte na zadním kole, můžete zkusit dalším přišlápnutím udělat další skok. Při skocích s příšlapem je nutné posunou vždy po doskoku zadek nad zadní kolo a mít téměř napnuté ruce.

Pokud chcete po zadním kole skákat na místě (a například se takto otočit), musíte stát na kole více vzpřímeně, naopak mít ruce pokrčené a řídítka přitáhnout k tělu. Jednodušší je také dělat spíše malé ale rychlé skoky. Ukázka je ke stažení zde (pravé myšítko -> uložit cíl odkazu jako...). 

Tělovka

Dalším často užívaným a důležitým prvkem při cyklotrialu je tzv. "tělovka". Jedná se o skok, který se hodí pro překonávání spíše malých překážek. Přijeďte k překážce (pro začátek max. 3 palety), příšlapem si na vrchol překážky hoďte přední kolo. Malými skoky tělem doskákejte zadním kolem až k překážce (dokonce se o ní můžete opřít předním pedálem). Poté se co nejvíce odrazte z nohou vzhůru-dopředu a dostaňte tak celé kolo na překážku. Sérií takových to skoků můžete např. skákat do schodů. Ukázka je ke stažení zde. V jejím závěru také uvidíte výjezd na kámen přes přední kolo, což je také velmi efektivní způsob překonávání překážek. 

Výjezd / Výskok z jízdy

Tyto dva prvky jsou si dost podobné a mnohdy zaměnitelné. V podstatě se jedná o to, že se rozjedete proti překážce, cca metr před ní provedete jedno otočení pedály čímž zvednete přední kolo a odrazíte se směrem vzhůru (šlápnutí, zvednutí předního kola i odraz provádíte najednou). Pokud chcete na překážku vyjet, při zašlapání si předního kola hodíte na překážku a v podstatě po něm na ni vyjedete. Pokud chcete vyskočit, předním kolem se překážky vůbec nedotknete (odrážíte se ze zadního kola a dopadáte opět na zadní kolo). Vychytat načasování u tohoto prvku je poměrně obtížné. Jeho učení je lepší okoukat od zkušenějších jezdců než se ho učit podle popisu. 

Bokovka

Tento prvek patří také mezi obtížnější, navíc může mít mnoho modifikací (např. odraz lze provádět z obou kol nebo jen ze zadního kola). V našem klubu je mnoho jezdců, kteří tento prvek ovládají velmi dobře, takže Vám při jeho učení mohou poradit. Navíc se tento skok objevuje téměř na každém cyklotrialovém videu, takže je z čeho okoukávat (a proto ho zde nebudu popisovat). 

 

Pokud stále máte otázky k technice jízdy na kole, tak pište do diskuse, určitě Vám poradíme.

Kontakt

TJ Dynamo Cyklotrial Horšovský Týn

trial.htyn@gmail.com

Kdy probíhají tréninky

Pevné časy tréninků momentálně nejsou stanoveny. Obvykle se tréninky konají v úterý, ve čvrtek a o víkendu.

Chcete vyzkoušet cyklotrial?

Chcete-li si cyklotrial vyzkoušet, nebo hledáte-li koníčka pro svou ratolest, pak nám napište! Trénujeme v Horšovském Týně a v Plzni.